Исследование кинодискурса в зарубежной лингвистике начала XXI века
Покровская Наталья Владимировна
Московский государственный лингвистический университет
Дата поступления рукописи в редакцию: 06.12.2021
Аннотация. Цель исследования заключается в определении особенностей лингвистического изучения кинодискурса зарубежными учеными в начале XXI века. Научная новизна исследования обусловлена тем, что выявлена ведущая в зарубежной лингвистике мультимодальная парадигматика, определяющая основные подходы к анализу кинодискурса, его пониманию и интерпретации. В результате работы представлен обзор мультимодальных исследований кинодискурса начала XXI века, выявлены основные характеристики кинодискурса с позиций мультимодальности, рассмотрены приемы его изучения, описана логика интерпретации кинодискурса, определены сферы применения результатов мультимодального исследования кинодискурса.
Ключевые слова и фразы: кинодискурс, мультимодальность, мультимодальный дискурс-анализ, мультимодальная когезия, FILMIP, film discourse, multimodalitity, multimodal discourse analysis, multimodal cohesion
Открыть полный текст статьи в формате PDF. Бесплатный просмотрщик PDF-файлов можно скачать здесь.
Список литературы:
Bateman J. A. Multimodality and Matriality // Poetics Today. 2019. № 40 (2).
Bort-Mir L. Developing, applying and testing FILMIP: the filmic metaphor identification procedure. L.: Routledge, 2019.
Bort-Mir L., Iba?ez M. Going Up is Always Good: A Multimodal Analysis of Metaphors in a TV Ad with FILMIP, the Filmic Metaphor Identification Procedure // Complutense Journal of English Studies. 2020. № 28 (28).
?or?evi? J., Stamenkovi? D. The influence of monomodal and multimodal presentation on translation error recognition: an empirical approach // Perspective Studies in Translatology. 2020. № 29 (6).
Drummond T., Wildfeuer J. The Multimodal Annotation of Gender Differences in Contemporary TV Series.Combining Qualitative Questions and Quantitative Results // Annotations in Scholarly Editions and Research, Functions, Differentiations, Systematization / ed. by J. Nantke, F. Schlupkohten. Berlin: de Gruyter, 2020.
Dynel M. Stranger than Fiction: A Few Methodological Notes on Linguistic Research in Film Dicrourse // Brno Studies in English. 2011. № 37 (1).
Jensen S. Musicalized Characters: A Study of Music, multimodality, and the empiric child perspective on mainstram animation. 2021. URL: https://lnu.se/en/research/searchresearch/research-projects/project-music-multimodality-and-the-empiric-child-perspective-on-mainstream-animation/
Jewitt С., Bezemer J., O’Halloran K.Introducing Multimodality. L. - N. Y.: Rouledge, 2016.
Kress G., Van Leeuwen T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2nd ed. L.: Routledge, 2006.
Lisiecka A.Comparing multimodal film texts. The case of the movie "Fame" and its remake "Fame". L.: Routledge, 2019.
Peirce C. S. The Philosophy of Peirce: Selected Writings / ed. by J. Buchler. L.: Routledge, 2001.
Pinto S. R. Film, dialects and subtitles: an analytical framework for the study of non-standard varieties in subtitling // Translator. 2017. № 24 (1).
Rasmussen D. S. Quantifying Uncertainty Negation and the Statistical Language of Film. 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/325416589_Quantifying_Uncertainty_Negation_and_the_Statistical_Language_of_Film
?orm E., Steen G. VISMIP: Towards a method for visual methaphor identification // Converging Evidence in Language and Communication Research. 2018. Vol. 18: Visual Metaphor.
Tryhubava D. Film Annotations as an Object of Discourse Analysis // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. 2020. Vol. 86.
Tseng C., Bateman J. A., Laubrock J. The impact of multimodal cohesion on attention and interpretation of film // Discourse, Context and Media. 2021. № 44 (1/4).
Wildfeuer J. Film Discourse Interpretation. Towards a New Paradigm for Multimodal Film Analysis. L. - N. Y.: Routedge, 2013.
Wildfeuer J., Pollaroli C. When context changes: the need for a dynamic notion of context in multimodal argumentation // International Review of Pragmatics. 2018. № 10 (2).